هلال احمر از امدادرسانی به ۲۳۰۰ نفر در سیل ۲۰ استان کشور خبرداد بارش باران و لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهادت یکی دیگر از مرزبانان در بانه سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟
سرخط خبرها

افزایش موارد آبله مرغان و سرخک در مشهد | هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خانواده‌ها برای جلوگیری از سرایت بیشتر

  • کد خبر: ۲۲۰۸۰۰
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
  • ۱
افزایش موارد آبله مرغان و سرخک در مشهد | هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خانواده‌ها برای جلوگیری از سرایت بیشتر
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش موارد ابتلا به آبله مرغان و سرخک در مشهد خبر داد و از خانواده‌ها خواست تا موارد بهداشتی و تزریق واکسن کودکان خود را جدی بگیرند.

دکتر زهرا نهبندانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به وضعیت آبله مرغان در مشهد توضیح داد: این بیماری عفونی تب دار، بیشتر در میان کودکان شایع است و هنگامی خانواده متوجه این بیماری می‌شود که تاول‌های قرمز روی قفسه سینه، پشت و صورت کودک دیده می‌شود.

وی علائم ابتدایی این بیماری را برشمرده و ادامه داد: تب، سردرد و خستگی، اولین علائمی است که نشان از این بیماری دارد و دوره آن نیز بین ۵ تا ۷ روز می‌باشد. البته دوره اصلی بیماری بین ۵ تا ۱۰ روز پیش بینی می‌شود ولی باید بدانیم از روز‌های شروع علائم تا از بین رفتن تاول ها، کودک ۱۰ الی ۲۱ روز درگیر آبله مرغان است.

نهبندانی انتقال این بیماری را چنین توضیح داد: انتقال این بیماری معمولا از یک یا دو روز پس از ظاهر شدن تاول‌ها آغاز و تا پایان دوره بیماری نیز ادامه خواهد یافت و توصیه ما به خانم‌های باردار آن است که از نزدیک شدن به کودک مبتلا به آبله پرهیز کنند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر خطاب به خانواده‌ها تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین مشکلات این دوره بیماری، خارش تاول هاست واکیدا توصیه می‌کنیم که کودکان اقدام به خاراندن محل تاول‌ها نکنند؛ زیرا این حرکت سبب ایجاد عفونت در ناحیه زخم می‌شود و بسیار خطرناک است.

نهبندانی یادآور شد: فصل بهار و پائیز، فصول ابتلا به آبله مرغان است. واکسن برای این بیماری در سراسر جهان از جمله ایران وجود دارد، اما در کشور ما، این واکسن روتین نیست. در مورد موارد ابتلا در مشهد هم باید اعلام کنیم اکنون آمار‌ها حکایت از روند صعودی دارد و در حال بررسی تعداد مبتلایان و نظارت بر آن هستیم.

هشدار طغیان سرخک در مشهد

رئیس گروه بیماری‌های واگیر در بخش دیگری از صحبت‌ها به موضوع سرخک اشاره و عنوان کرد: تهدید ابتلا به سرخک، هم سال گذشته و هم امسال بالا می‌باشد و هشدار طغیان سرخک را داده ایم.

نهبندانی توضیح داد: شرایط کشور‌های همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان سبب شد تا در سال گذشته، ۶۳۴ مورد ابتلا به سرخک در کشور ثبت شود و این احتمال هست که در سال جاری نیز درگیر چنین طغیانی شویم.

وی تصریح کرد: علاوه بر کشور‌های مذکور، عراق نیز شرایط نامطلوبی دارد که در ۱۰ سال اخیر این کشور بی سابقه بوده است. عراق سال گذشته ۹ هزار و ۳۷۰ ابتلا و در سال جاری میلادی نیز تاکنون ۵ هزار و ۵۵۰ مورد ابتلا به سرخک داشته است.

نهبندانی توصیه کرد: تزریق واکسن سرخک به کودکان یک سال و زیر یک سال و همچنین کودکان ۱۸ ماهه توصیه می‌شود تا از این طریق، ایمنی بدن کودک افزایش یابد.

این پزشک در مورد شرایط این بیماری در مشهد توضیح داد: این بیماری نیز مانند آبله مرغان، هم از حیث علائم و هم روند ابتلا، اکنون شرایط مشابهی در مشهد دارد و خوشبختانه به طغیان آن نرسیده ایم. با این حال، پایش، نظارت و اقدامات لازم در دستور کار معاونت بهداشتی وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
0
این هم از خیروبرکت رریسی برای مردمی که رای دادند برای بهترزندگی کردن !؟سالی که نیکوست از بهار وارفته پیداست!!!!!!!!!!!.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->